Dunia dan Akhirat | INSANIAH

Assalamualaikum wbt.

Entri ini kutulis supaya menjadi semangat kepada generasi baru Insaniah 2016. InshaAllah..

Ianya bermula tahun 2013. Aku waktu tu semester 1. Aku mula mengenal Insaniah pada bulan Ramadhan. Waktu tu, aku terbaca satu notis kepada siapa yg berminat nak join tadarus al-quran. So.. why not? Isi jiwa2 yg kosong. Untuk makluman adik2.. i am from sekolah harian je. Boleh dikatakan..i  orang biasa. Lahir dari keluarga yang biasa. Dan impian.. nak jadi luar biasa. Haha. Bukan transformer. Duh.

Citer lama toksah citer. Haha.

Ada orang kata..

Aku ni tk alim .. takyahhh ahh masuk insaniah.  Hm. Hm. So nak cakap ahli insaniah ni alim ke.. i is so sad. Sebab i tak sealim seperti yang dibayangkan oleh semua. I ad cacat cela yg Allah tutup aib itu.

Maka harus bersyukur untuk itu.
Allah itu Maha Pemurah. Buktinya? DIA masih mengizinkan aku bernafas d muka bumi ini utk menaip entri ini supaya dapat dibaca oleh semua.

Oke sambung.

Waktu tu.  Aku memang nak join tadarus je. Tanak join jadah2 ajk bagai. Kokurikulum bagai. Kesah apa semua tu. Hahahaha. Gila berlagak.

Tapi.. tetiba Allah ilhamkan satu perkara.. aku terjumpa seorang muallaf yg sebaya dengan aku. Video klip dia tersebar d youtube. Dia dahulunya menuntut d uniten. Sekelas dengan member aku. So... aku bercadang nak ajak dia bg tazkirah maghrib. Tazkirah je. Bukan event besa pon. Since aku mmg tanak ada ajk bagai. Hahahaha.

Oh ya.. tu masa aku sem 2.  Penceramah pula, member sendiri. Huhu.

Then.. semester 3.. masuk2 je bulan ramadhan. Guess what.. kak Umi letak aku as a bendahari program tu. Haru!

That means.. aku kena pi meeting. Woiii. Tak lawakkkk.

Aku tanakkk.

Puas kak umi pujuk. Katanya.. tde buat pe pon bendahari ni. Tapi yelaaaa. Still kena g meeting jugak kannn..even meeting dkt surau dekat gila je dengan bilik aku. Still aku malas gila. Haha. Teruk2.

Masa tu.
Aku kenal ramai adik2 junior baru. Yang.. masyaAllah.. kenapa excited sangat korang oi! Haha. Serius aku pelik.

Lama kelamaan. Aku cuba cabar diri run satu forum. Forum cinta. Gedik gila en. Haih..jangan kecam saya. Kohkoh.

Hajatnya. Penceramah. Ustazah Fatimah Syarha. Tapi that time sazah dalam pantang. So aku tukar panel. Aku ajak kakfit. Blogger femes tu.haha. femes pada pandangan aku la..kuangkuang.

Then.. retis pulak. TALEEB Mizad. Alhamdulillah..

Even kena kecam teruk jugak dengan senior..eh? Hahahaha.
Lepastu AJK TTK tak mandi. Eh? Hahahhaha.

Diorang sangat membantu. Tapi. Yang paling banyak membantu aku utk run forum ni. Kak Fifa (presidenmpp + best student kptm) dan lecturer yang berdedikasi gituh. Sir Nasir. Sir akaun aku masa sem 3. And audit sem 5. Hahaha.

After that event.

MasyaAllah..Allah temukan aku dengan banyak orang hebat. KakFit rupanya KSU Kelab Insmartive di UMP.

And... Insaniah pada tahun 2015... aku dilantik jadi setiausaha.

Baaaaaaapakkkk ah weh. Siyes dok kelako. That time. Air mata banjir kot. Duk cakap sorang2. Nak quit. Nak quit.

Tapi tk quit2 jugak. Hahaha.

Sebab..

Allah dah aturkan jalan aku jumpa dengan KSU hebat kot. *pls kakfit jangan nak senyum2*

Lepastu.. aku rasa macam.. alah.. kakfit orang teror. Aku xterer.. boleh ke aku jadi macam dia. Dia public figure. eh? haha.

Kemudian.. bila kau cuba dekat dengan Allah. Maka Allah akan hadirkan kau orang yang turut sama dekatkan diri kepadaNya..
Secara takdir Allah..
Aku sempat berkenalan dengan orang yang hebat di uitmShahAlam.
Budak pro Acc.
Aku macam.. wehhh. speechlessss.

Kalau tadi aku merungut.. kakfit tu orang yang hebat. so sekarang aku takleh nak merungut. Sebab, Allah temukan aku orang yang kos akaun. profesional lagi. Tapi, aktif dengan kelab dia di sana.
Dia chairman kelab 14care Uitm Shah Alam.
kalau dia baca blog aku nih..
Erk..
Jangan kecam saya. Haha!

Sometimes aku rasa macam.. kuat betul manusia ni merungut. Padahal aku ni diploma je pon. Bukannya busy sangat kalau nak dibandingkan dengan beliau.
Beliau dah la kos pro. Sibuk dengan aktiviti dakwahnya situ sini.
Tapi still. akademik kena jaga.

Dari situ..
Rupanya..

Allah yang takdirkan semua ni berlaku.

Aku da habak..
Kome rancanglah sebaik mana pon..

Perancangan Allah tu lagi hebat. Tkde sape buleh menentang.  Sobs.
Tapi.. percayalah..ad hikmah semua tu.
Kita bantu agama Dia.. Dia akan bantu kita. Tak di dunia. Akhirat tu pasti ada. Percayalah.

Masa tu.. aku rasa down sangat.
Iyelahhhh. Result sem 3 aku jatuh teruk kot. Tatkala ada orang dapat 4.00.. aku? Jatuh teruk.

Waktu tu aku sombong. Padahal duk bg nasihat dekat orang. Jatuh tu adalah satu jalan yang Allah nak nampakkan dekat kita. Supaya BANGUN!

Jalan menuju redha Allah bukannya senang.
SEBAB SYURGA TU MAHAL.
SYURGA TU BUKANNYA TAKAT KAU LAYAN DRAMA KOREA THEN ALLAH BG KAU FREE JE SYURGA TU.
BUKAN!
Hm.
Ni peringatan buat aku gak senanye.

Ingat. Bila kita busy dalam kerja macam ni. Lillahitaala.. benda tu jadi satu ibadat. Buleh pahala.

Insaniah..
Bukan sekadar suka2.
Bila kita bentukkan ia sebagai jalan
Jalan menuju redha Allah..
Percayalah..
ALLAH akan mudahkan jalan kita.

Anyway. Da nampak sikit hikmah tu.
Result sem 4 aku naik sikit.
Even sem 4. MasyaAllah.. tk menang tangan.
Sebab aku accept jugak as a su utk insaniah. And aku turut bertanding mpp. Sebagai setiausaha juga. Gedik gila nak jadi SU. haha.
And untuk GMPP KPTM Se-Malaysia.. aku jadi exco Kepimpinan dan Dakwah. tade da SU bagai yer. haha. tak kuasa aku nak jadi MT. nanti lagi busy semedang naik turun HQ. ngeee. ngeri!

Tapiiiiii.

Kerja SU dalam Insaniah. Aku tak rasa beban langsung. Tk tau nk citer cane.  That feeling.. macam..kau tau Allah tengah mudahkan kerja dakwah kau. Feeling tu.. kau sorang je boleh rasa. Payah nak describe. Huhu.

Alhamdulillah. Thanks Allah for everything. Sebab Dia berikan aku peluang. Peluang mengenal apa itu Insaniah dalam Kptm Bangi.

Peluang utk belajar yang pelajarannya takde dalam kelas.
Peluang d mana..aku kenal seorang presiden yang memang betul2 seorang yang tahu apa itu leadership in Islam.
Sis doakan korang berjaya dunia dan akhirat.

Peluang d mana.. aku diberikan dugaan yang hebat sepanjang Ramadhan haritu. Tapi. ALLAH hadirkan aku.. adik2 Insaniah yang suka membantu tanpa balasan sikitpun.

Kemudian.
Alhamdulillah.. Aku da nampak hikmah aku pilih KPTM Bangi ni.
Aku banyak belajar something precious d sini.
Walaupun cikgu marah2 aku sebab masuk diploma. IPTS lagi. Haha.
Tapi, aku masih berdegil.
Kalau aku pilih UIA.. mungkin aku takde nak aktif sukarela macam ni. Mungkin masa tu aku pulun nak point koko je.
Sedangkan di KPTM.. koko langsung tak wajib. Sis sangat heaven. Huhu.
Kalau aku pilih Matrik. Entah U mana aku dicampakkan sekarang. Mungkin duk pulun degree.. Sebab sekarang da nak final exam kan? Hihi.

Alhamdulillah.. aku dipertemukan ..seorang yang.. inshaAllah.. bakal penerus jawatan sebagai setiausaha ini.

Satu je pesanan yang mampu akak bagi.
Semua ni bukan kami yang pilih.
Tapi DIA.
Buat keputusan. Biar berlandaskan iman.
Nanti Allah bantu kerja2 kita. Smooth.

InshaAllah.

Buktikan bahawa Insaniah 2016 lagi baikkkk daripada 2015. Buatlah apa2 aktiviti pon. Tapi, selitkan sedikit kerohanian dalam aktiviti tu. Ianya perlu untuk jiwa2 kita.

Barulaaa namanya INSANIAH.
Hiks.

Apa2 pon. Any problem, contact je kami.. inshaAllah kami sedia membantu. Wonderpets! HAHA.




Imbasan 2015..

1. Meeting first. Pemilihan lajnah-lajnah.
2. Bicara Bijak "Akaun+Dunia+Akhirat"
3. Malam Cinta Rasul
4. Insaniah Day (Setiap Khamis, Puasa Sunat, Iftar)
5. Jalan-Jalan Cari Masjid
6. Kongsi Sahur bersama Anak-Anak Yatim
7. Malam Kemuncak Ihya Ramadhan
8. Lailatul Nissa
9. Broga
10. Tautan Hati (Penutup Program)

Program yang tertangguh
1. Lawatan Rumah Orang Tua, Darul Insyirah (Bulan 1 2016)
2. Moreh Ramadhan (Lambat bagi tempahan. Haha)
3. Baju Rasmi Kelab Insaniah (InshaAllah dapat 2016 nanti)
4. Kursus Kahwin
5. Lawatan Muzium Tulisan Khat
6. Program Anak Angkat


Till then,
Kusyi sayang semua lillahitaala..

p/s: baapaaak sweet ahhh entri ni. kah!

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Assessment Peneraju Profesional Akauntan Muda Kategori B (PPAM B)

CAT? Diploma? KPTM?

Perempuan atau Muslimah ?