Hlovate? Siapa?

Assalamualaikum.

Haa. Ni mungkin entri terakhir aku pada tahun 2014. Huhu. Dah nak berakhir tahun 2014 ni. Moga Allah redha segala yang telah aku lakukan sepanjang tahun 2014. InshaAllah.

Berita terkini, banjir besar di negeri Kelantan,Terengganu kat bahagian Hulu dan Kemaman. Manakala Pahang, aku tak sure. Temerloh dah naik banyak. Doakan mereka semua diberi lindungan Allah SWT. Amin..

Berita seterusnya, (pembaca berita) haha.

Air Asia dari Surabaya ke Singapore, hilang? Memang sekarang kita da masuk zaman fitnah dajjal. Mohon dijauhkan diri daripada fitnah Dajjal. Amin..

Ok. Back to our topic.

Kenapa aku minat Hlovate?

Siapa dia?

Hlovate, penulis novel di bawah penerbit Jemari Seni Sdn Bhd. Takde orang tahu biodata real dia. Haha. Means, tade orang tahu gender dia? Based on my investigation. haha. Aku agak dia ni lelaki. Tapi, cara dia menulis. Means, watak utama banyak gender girl. Cara dia garap penulisan. Aku agak dia ni pompuan. So, aku sendiri keliru dengan gender Hlovate. Kehkeh.

Hlovate ni orang kata dia study somewhere kat UK. I guess it was Aberdeen? Haha. Edinburgh? Or mana2 jela? Haha. Amek course medik..? Sebab cerita dia, semua berkait rapat dengan UK, medik, biologi? Kolej Mara Seremban..? Hokhok. JPA-Mara? And so on.

Aku mula mengenal dia, cewah ayat kemain. Since form 3, masa tu tengah berjinak-jinak dengan novel. Sebab duk hostel, budak hostel semua duk layan novel. Aku pun macam.. Hoh?

Anis kasi aku novel Aa+Bb . Addin Syah dan Benz Alif Sulaiman.. Yea I know.. I know.. Haha.

Tapi masa tu, aku tade la minat Hlovate gila2. Tapi novel tu not bad. Maybe masa tu aku baru form 3? Tak berapa nak faham sangat term2 engine yang Benz kasi? Ok. Aku lupa siapa budak engine, siapa budak medik. Kohkoh. Eh hello? Masa tu baru form 3 kot. Baru nak berjinak-jinak dengan novel. Kihkih.

Then, aku teruskan novel Siti Rosmizah. Masa tu duk gempak Andai Itu Takdirnya. Okayla.. Boleh tahanla.. Sebab aku nanges? Wakaka. Gila kan?

Pastu, aku stop kejap baca novel ni. Kadang2 jiwa aku tak masuk dengan citer karut lagi mengarut ni.

Masa form 5, aku start beli novel. Gila ah. Membazir duit je. Serius aku rasa membazir. Aku beli novel cinta2 yang langsung tak bagi aku sebarang pekdah melainkan yang dapat cuma berangan. Cis. Gua tertipu dengan novel. Wakaka.

Aku jadi tak puas hati. Kenapa semua novel aku beli, tak menepati jiwa aku??

Then pada suatu hari.. Aku pergi kedai buku. Sebab nak beli kertas kajang. Well. Masa tu, form 5. Haha. So, aku memerlukan banyak kertas kajang. Aku ternampak novel Contengan Jalanan by Hlovate.

Tapi masa tu aku nampak novel lain jugak. Rooftop Rant by Hlovate jugak. So, aku rasa macam nak beli dua-dua. Disebabkan kekangan duit. Maklumlah aku ni student je. Duit pun ditanggung walid lagi. Wakaka. So, aku analisis by sinopsis.

Masa tu aku tertarik ayat.. "Perjalanan mencari Tuhan."

Gila deep kan?

Aku pun tinggalkan novel Rooftop Rant. Sebab sinopsis dia aku tak berapa nak faham sangat. Wakaka. Bahasa Hlovate pakai, tersirat sangat beb. Serius cakap. Kalau dia sindir, kalau orang tu keras hati. Takkan terasa sindiran ayat hlovate tu. Serius cakap. Huhu.

So bila korang nak baca novel Hlovate, sila baca pakai hati. Kohkoh.

Pulak tu aku baca novel Contengan Jalanan masa bulan puasa. Novel tu pun memang tengah menceritakan bulan Ramadhan. Chad dengan Fend merantau. Gila rasa macam aku pulak tengah merantau masa tu. Huhu.

Lagi deep bila esoknya nak raya.. Chad, meninggal. Sahabat yang ajak Fend merantau..

Masa tu aku baca tengah malam.

Gila meremang bulu roma aku.



Lepastu, aku rasa something. I should change. Sampai bila aku nak jadi macam ni?

Then, aku beli novel Anthem. Sebab aku terbaca review dari Hanna. Macam syok.

Sekali baca. Memang syok.

Deep bertempek-tempek.


Lepastu aku beli Rooftop Rant.

Sebab aku tengok review blog2 orang lain. Haha. Tak puas. So, aku cari novel tu.

Deep lagi.


Lepastu Versus . Muncullah watak Minn Edina yang aku minat. Hehe. Dari novel tu la.. Aku banyak belajar apa itu Tarbiyah. Dakwah as a student. Jodoh tu milik Allah. Cinta cintun before nikah ni mengarut. And so on.

It's not about buat baik dulu atau or pakai tudung dulu. It's about masuk ke dalam Islam secara total. Then THAT is 'baik'. - Versus

Lepastu.. barulah aku nak beli 5 tahun 5 Bulan. Wakaka. Novel tu padahal dah lama gila kot.

Kongsilah cerita dengan Allah. Allah tak pernah nak judge. Patut rasa selesa dan bersyukur untuk itu. - 5 Tahun 5 Bulan

Yang aku belum baca, Tunas. Wahaha. Sebab? Entah. Rasa macam bukan satu keperluan. Sebab Tunas ni cerita zaman Addin ( Aa+Bb) masa sekolah menengah. So, aku macam.. Kena beli ke?

Then aku baca cerpen Schubert Serenade. Novel budak kelas aku. Novel Shaliyana. Hikhik.  Aku baca masa otw travel to UMP. Gila gempak seh cerpen tu. menanges aku dalam bas sesorang. Sedihhhhhhhhhhhhhhh.

"Ada banyak lagi benda yang patut kita buat selain main muzik."

Satu lagi cerpen. Ked's Story. Ked tu abang kepada Minn Edina (Versus) .

"Relationship bagi aku ada satu ending je. Marriage. Aku tak nak bawak awek lawa seksi ke hulu ke hilir buat teman sosial macam dah kahwin, lepas tu dah nak kahwin nanti cari lain pulak. Aku nak wife aku nanti, yang tak pernah disentuh dipandang lelaki selain daripada yang patut. Dan aku tak rasa patut untuk aku buat macam tu pada mana-mana perempuan yang bakal jadi isteri orang jugak satu hari nanti." - Ked's Story

Amboi.. Kemain tahu semua novel Hlovate. Actually ada satu lagi. Coverpage kartun tu. Aku tak tau citer pasal apa. Hoh.

Kesimpulannya.....

Lepas aku baca semua novel Hlovate ni. Aku percaya. Semua orang boleh berubah. Antara YES or NO sahaja.

Dan sungguh. Hidayah tu milik orang yang berusaha nakkan ia. Allah takkan bagi hidayah untuk orang yang lekeh-lekeh. Bila kau da dapat. Grab it!

Indeed.

  Perempuan yang baik untuk lelaki yang baik. Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat. 

Dan aku mestilah nak yang baik. So, based on ayat Al-Quran tu.. Starts with perempuan. So, aku lah tu. Perempuan. So, it's beginning with me being a good muslimah. InshaALLAH. Doakan ye. :)

Hati itu Allah yang pegang, bukannya orang. Hidayah dan petunjuk tu memang Allah yang bagi. Benda dan perkara yang sama tak semestinya memberikan kesan yang sama juga kepada penerima yang berbeza - Hlovate

sumber :google

Last word , berbaliklah kita pada yang Esa. 

yang menulis,
kusyi

Comments

AmiraShahira said…
Assalamualaikum awak, hihi alhamdulillah, sama lah kita. Saya pun before this not really good about islam, rasanya not too into islam, but thanks to hlovate, i've changed a bit and insyaAllah a lot later. I will pray for you and do pray for me :) Hlovate banyak bantu saya dalam aspek keagamaan ni, hihi. Jazakillah khair sister! :)
kusyi said…
waalaikumussalam. hikhik. thanks a lot. moga kita sama2 dapat yang terbaik di sisi Allah. Jazakillah ukhty. :)
Anis Diyana said…
dah pernah baca dah novel hlovate,tapi tu pun pinjam kawan punya harhar. nantilah tunggu ada duit nak beli sendiri
kusyi said…
harhar.. best. sure tak tipu. and sure taknyesal. :)
Hmmm umur 20 tahun tu umur pejuang... dalam 10 tahun ni sampai umur 30tahun berjuanglah seiring untuk diri sendiri berjuanglah untuk negara dan bangsa... atas apa cara sekalipun.. bila dah 30 tu dah mula menurun...

Popular posts from this blog

Pengalaman Assessment Peneraju Profesional Akauntan Muda Kategori B (PPAM B)

CAT? Diploma? KPTM?

Perempuan atau Muslimah ?