Qudwah

Assalamualaikum.

Aha.. Aku belum settlekan challenge 7 days tu. Sabar ya. 

Gedik nau emoticon tu. Nyampah pulak nengok. -_-

Qudwah..

What is it? Kalau ada readers aku fasih berbahasa arab. Sudah tentu korang tahu apa itu Qudwah. aite??

Qudwah adalah ikutan.

Qudwah hasanah kita ialah.. Rasulullah S.A.W..

Kita buat kerja dakwah.. Bukan sebab nak mad'u tu ikut kita. Kita nak semua orang ikut jalan Rasulullah. Jalan kemana?

Jalan berjumpa dengan Allah. Jalan yang betul.

Bila cakap pasal dakwah. Mesti ada yang berkata..

"Aku bukannya baik sangat nak buat keje2 macam ni. Hmm.."

Wahai sahabat.. Dan wahai diri sendiri. Ehe..

Ada orang, kelebihan dia dalam berkata-kata.. Itu Allah yang bagi kelebihan tu. Ada orang kelebihan dia dalam penulisan. Macam Hlovate? Ehem.

Ada orang serlahkan cara dakwah dia.. Dengan berakhlak.

Ya. Akhlak yang baik.

Secara tak langsung, akan ada yang berkata..

"Baiknya awak."

"Sebab Allah tutup aib saya."

"Saya teringin nak jadi macam awak."

"Sesungguhnya saya masih seorang pendosa. Contoh yang terbaik adalah Rasulullah."

Hm.

Entri ini ditulis agar diri ini sedar betapa kerdilnya jasad yang roh entah macam mana rupanya. Agar diri ini tidak terus alpa.

Bila kita ada masalah.. Terus set dalam kepala. Hal itu cuma remeh. Kepayahan Rasulullah itu lagi perit. Dan ingatlah. Sematlah dalam hati..

Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan???

Ikhlaskanlah diri ini. Redhakanlah segala yang telah aku lakukan.. Qudwah yang terbaik, adalah Rasulullah S.A.W .. 


Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Assessment Peneraju Profesional Akauntan Muda Kategori B (PPAM B)

CAT? Diploma? KPTM?

Perempuan atau Muslimah ?