Menegur dan ditegur

Assalamualaikum.

dan aku sekarang berada di Terengganu tercintaa. Cuti midsem gitew.

Terasa sesuatu yang hendak dikongsi bersama . ayat takleh nak skema lagi ke ????

Okay.

Dua hari lepas. Hari Khamis, malam jumaat. If tak silap akula.. haha.

Aku ada invite seorang penceramah luar . Datang memberi sedikit perkongsian kepada student kolej aku. Kolej apa?? Hang google lah sendiri!! haha.

penceramah luar tu, baya2 aku ja.. 19 tahun.

And he's muallaf.

Okay. Back to our topic.

Dalam aku duk meneliti khusyukk dengar apa yang dikongsi oleh beliau. eceh. khusyuk le sangat en? haha.

Tiba2, timbul satu point yang amat pedih jikalau orang yang lebih tua mendengarnya. eceh.

Camnihaa..

 penceramah tu, ada sentuh isu yang bagi aku, orang tua akan sensitif bila mendengarnya. Bagi aku, point tu okay jaa.

Dan aku amat bersependapat dengan hujah beliau. Sebab aku dah bincang 'hujah' tu dah lama dahh dengan famili aku.

He talks about wahabi and whatsoever. Which is all of us, as a Muslim should know about it. Sebab wahabi ni satu ajaran yang kita tak nampak dengan mata kasar. Dan kita kena berhati2 dengan puak2 camnihaa.

Awalnya, aku pelik jugak, apasalll beliau tetiba kuar topik ni. Haha. Sebab macam lari nauuu daripada kertas objektif yang aku kasi. ngeee..

pastu, yang menjadi sensitip sekarang ni, bila beliau ada mengaitkan pasal ilmu ustaz dan ustazah pada zaman modenisasi ini. hahaha. amboi ayat, takleh kembang lagi kaaa..

terus sapppp!! ustazah dekat surau kolej aku fokus dengar apa yang beliau sampaikan. Muka zassss kemain ustazah nauuu.. hiks.

dalam hati aku, cuak gakk.. sebab ustazah tu tanya,

"Siapa yang invite penceramah ni?" muka macam takleh terima apa yang disampaikan oleh penceramah.

aku? telan ayak liur.

tapi , memandangkan apa yang aku buat, sudah mendapat pelepasan daripada timbalan pengarah, and aku tahu siapa dan apa yang penceramah tu sampaikan adalah benar, so, kenapa aku harus takut??

Allah itu ada.

Dia tolong setiap hambaNya.

Dan, aku tak perlu takut.

Isu apakah yang sensitif tu?

Karang wa citer kat sini, boleh berkarangggg pulak. pastu, berkarangggg pulak orang duk bash blog aku. hahahaha.

Aku masih kekurangan ilmu. Nak share, takut salah. Hmm.. So, i still need to study more about it. In Sha Allah, satu hari nanti, aku share yaa.

Motif yang aku nak sampaikan sekarang ni.

Kenapa mesti cepat melenting if someone tegur kita? Even kita ni ustaz, ustazah sekalipun. Kita kena ingat, ilmu kita masih sikit. Kita kena berfikiran lebih matang untuk mendengar apa yang hendak orang lain sampaikan.

Jangan ingat diri kita sudah cukup baik. Sebarkan benda baik dan betul itu perkara yang wajib. If salah, tolong tunjukkan. Jangan cepat menghukum.

penceramah itu juga sedang mencari kebenaran. apa kata kita bantu sama2 cari kebenaran itu. Bukannya asyik cari kesalahan orang.

Jangan asyik nak aim, "eh, dia ni masih muda, ilmu masih cetek, ada hati nak kata kita macam ni macam tu.. bla..bla..bla.."

Kalau takleh nak tegur, lagi siapa yang layak tegur ustaz ustazah ? Kena tunggu para ulama tegur dulu ke?? hmm..

Thats why, Allah turunkan wahyu pertama,

"Iqra'"

Bacalah.

Bila kita tak tahu sesuatu, baca. Kaji lagi. Kaji tu, biarlah daripada pelbagai sumber. Jangan satu sumber sahaja. Lepastu, berbaliklah pada sumber yang asal..

AL QURAN dan AS SUNNAH.

Sekian, daripada hamba Allah yang tidak sempurna, student kolej, budak akaun, muslimah yang masih berusaha untuk menjadi yang terbaik di mata ALLAH.

Iqra


Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Assessment Peneraju Profesional Akauntan Muda Kategori B (PPAM B)

CAT? Diploma? KPTM?

Perempuan atau Muslimah ?