Review Rooftop Rant by Hlovate

Assalamualaikum..

Okay. tadi aku dah review novel Anthem. Sekarang novel Rooftop Rant puleks.

Novel Rooftop Rant ni, novel sebelum Anthem. Aku baru nak review novel ni sebab aku terbeli Anthem dulu, lepas tu baru aku beli Rooftop Rant ni,



Novel ni pon memang kebaboom!

Ada dua watak yang berbeza dalam novel ni. Agak sedih.

Jade : Seorang lelaki yang biasa2. Tapi berseni. Kata mak dia, seni itu takkan bawa ke mana. Hmm. Jade ni seorang yang kuat bekerja. Dia kerja jual burger di malam hari. Bila dia rasa sendiri, dia akan bawa diri ke rooftop.

Trisy : Anak bongsu dalam sebuah keluarga yang sibuk memanjang. Trisy menjadi sunyi. Dia juga bertambah tertekan apabila parents dia selalu je gaduh dekat rumah. Kakak2 dengan abang Trisy pun tak lekat dekat rumah. Trisy pernah cuba telan pil2 untuk tenangkan diri. Sampaikan dia hampir membunuh diri.

Jade dan Trisy dipertemukan di tempat yang sama , iaitu di rooftop. Masa tu Trisy jatuh pengsan. Jade masa tu tak tahu pun Trisy tu perempuan. Sebab cara pemakaian Trisy ala2 punk and whatsoever.

Mereka sama2 kongsi masalah di rooftop. Jade ni selalu lepak kat sana sebab suka cari ilham untuk melukis. Trisy ni pulak suka membebel , cakap banyak dekat Jade.

Mereka berdua berpisah sebab Trisy kena pindah duk kat Johor. Parents Trisy hantar dia tinggal dengan atuk dan nenek di kampung.

Jade pula, terus lebarkan sayap *eceh, macam lagu faizul puloks* dalam bidang seni atas bantuan Jason, tak silap akulah. Trisy yang kenalkan Jade dengan Jason. Jason ni orang berpengaruh dalam majalah Hah Ha.

Di kampung, Trisy selalu kena marah dengan atuk, nenek dan pak su. Tapi, dia tak kisah. Dia tahu mereka bebel sebab mereka sayangkan Trisy. Auw.. So sad u noe~

Trisy selalu tulis surat dekat Jade. Sebab fon dia kena sekat oleh pak su. Trisy disuruh baca Al-Quran, pakai tudung, dengaq lagu nasyid, baca buku2 sejarah Islam . Memang pehhh..

Trisy dapat sambung belajar di Kolej Mara Seremban. Amek bidang cikgu tak silap aku. haha. Then, dia fly ke Aberdeen.

Dekat Aberdeen, ada seorang mamat kasanova nama keturunan hang tuah baq hang! haha. Lekiu Luqman. Sebaya dengan Trisy. Dia minat gilos dekat Trisy. Sebab Trisy ni gadis memang melayu terakhir gitu.

And, ada satu hari.. Lekiu nak jual urat minyak dekat Trisy. Dia tanya Trisy ni ada masalah ka??

Trisy balas.

"THAT is for me to know, and NOT for you to find out."

hamekkau. terus sentap Lekiu dibuatnya. wakaka. nak tahu lebih lanjut, sila baca novel tu sendirik!

Hubungan persahabatan Trisy dengan Jade ni memang kuat. Even diorang dah memang tak contact sejak Trisy pindah lagi. Tapi Jade memang selalu teringatkan Trisy. Sebab gadis itu banyak mengubah diri dia.

Sampailah satu hari.. dengan aku sekali sentap baca surat Jade setelah sekian lama dia tidak mengkhabarkan diri ..

Batrisya,

First or all, aku mintak maaf sebab dah lama tak reply letters kau. 
It has been years, i know. Sebab aku terlampau busy. 
Aku baru nak bina tapak. Aku harap kau faham. 
Dan aku tahu kau akan faham.
Aku dapat alamat ni daripada Jason. Dia mintak kat Jazz. 
Jazz mintak kat Buk Jah.


Aku happy sangat-sangat,bersyukur sangat-sangat. 
It had been years since kita last jumpa dekat Rooftop. 
Tapi yang aku rasa,you've changed and grown. For good. 
Aku boleh nampak kau tak lagi macam dulu. Dan aku happy untuk kau. 
Aku nampak kau through letters kau,dan tu dah cukup bagi aku. 
Macam yang kau tahu,i'm never good with worlds. Weapon aku just sketch aku. 


Dan aku mintak izin,Batrisya untuk aku jadikan kau inspirasi orang lain,macam mana kau jadi inspirasi aku untuk berubah ke arah yang lebih baik. 
You never know how much difference you've made in my life. 
Ikhlas. 
Dan aku harap kau dapat spread you're magic to others too. 
Izinkan aku. 
Ini prototype. 
Projek aku dengan Jason. 
Tapi aku tak kan publish without izin kau. 
Sebab ini cerita kau. 
Cerita aku. 
Tapi aku berharap sangat-sangat,untuk kau izinkan aku spread magic kau pada orang lain yang terasa diri diaorang broken,sebab kita dah buktikan no matter how much broken it was,akan ada sesuatu yang akan mend.


 Pasti. 
Dan janji tuhan itu juga pasti. 
Dia tak kan megubah nasib sesuatu kaum itu jika kaum itu sendiri tidak berusaha mengubahnya. Things that didn't kill you just make you stronger,ey? 
Hemigway pon cakap : Life breaks us all,but in the end we're stronger in the broken places. 
Between living well or living hell, we've made our choices and we've made it through. 
Sebab kita dah pilih the one yang tak nak.
Tke care,Trisy.
May Allah bless.

Mereka tak bercinta. Kisah mereka boleh diteladani oleh kita semua. Siapa kata orang yang kita cinta mati kita sekarang , adalah jodoh kita? Hmm.. Jodoh itu rahasia*versi indon* Allah.

Jade dan Trisy saling mendoakan dari jauh. Naisssssssss.


novel ni guwa bagi 10/10 bintang!! Superb!

last words,

Living well or living hell..

You choose. :)


lontarkan
kalau tidak ia meracun
kongsikan
walau hanya pada awan-II

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Assessment Peneraju Profesional Akauntan Muda Kategori B (PPAM B)

CAT? Diploma? KPTM?

Perempuan atau Muslimah ?