Tutorial Basic For Doodling

Assalamualaikum!

Siapa suka berdoodle??Anggggggggggggkat kening! Hek hek.. :P

Saya suka! Kalau bosan, saya sketch kat kertas, lepas tu, snap gambar, masukkan dalam komputer. Kemudian..... Doodling lah..

Saya berdoodle pakai software PaintTool SAI. Saya buat tutorial neh, sebab nak ajar kawan kepada kawan saya. o.O?

Mula2, download software neh dulu.. Kejap je.. Hanya beberapa minit. Huhu.. \KLIK SINI/
Klik je butang hijau DOWNLOAD tu..

Lepas siap download.. Dia akan ada file zip tu.. Korang cari sai.exe .. Klik dua kali. Then klik butang YES.

Kemudian terbukaklah PaintTool SAI korang..


First
-Bukak New. Saya syorkan width:: 350, height::500

Second
-Ikut step by step gambar di bawah.



Third
-Pilih color yang sesuai untuk buat curve. Saya syorkan warna gelap.. Hoho..



Fourth
-Lukis ikut sukahati anda macam gambar di bawah.


Fifth
Tutorial for colouring.


Note:: pastikan korang rename layer tu. Supaya tak keliru.


Note:: Itu untuk bahagian kain.
-Untuk warna baju pula, 
Klik new layer baru. Jangan warnakan baju dengan kain layer yang sama.

Akhir sekaliiii..
Tekan SAVE AS


Fuh..Letih buat tutorial neh.. Ada upah x Ezza? Huhu..

Kalau tak faham, jangan segan silu untuk bertanya~

Nah Freebies!

klik gambar untuk tumbesaran.

http://i.imgur.com/DKC1e.jpg

Daaa..

Salam~

Comments

missGardenia_ said…
Salam . baru je request tadi . dah ade dah tuto dye . hehe thanks tq . insyaALLAH bakal dipraktikkan lepas pulang bermalam yang seterusnya . hehe keep writing :)
kusyi said…
wslm. haha.. klau buat da, inform k. nk tgok gok doodle ezza. huhu~
saya ambik ye doddle tuu :) thanks .
taehygsbby said…
ambil eh doodle ni?Comel :) Terima kasih

Popular posts from this blog

Pengalaman Assessment Peneraju Profesional Akauntan Muda Kategori B (PPAM B)

CAT? Diploma? KPTM?

Perempuan atau Muslimah ?